Kabeltex hanteert de volgende garantieregeling voor digitale ontvangers (settopbox), routers, inhuisversterkers:

Binnen 2 jaar na aankoop (de wettelijke garantieperiode):
Reparatie van het apparaat of kostenloze vervanging door een gelijkwaardig apparaat.

In het 3e jaar na aankoop (de resterende minimale levensduur):
a. Reparatie van het apparaat (indien mogelijk).
b. Indien reparatie niet mogelijk is wordt een nieuw exemplaar aangeboden met een korting van 33%. In dat geval geldt weer een nieuwe garantieperiode.

In het 4e jaar na aankoop (extra regeling):
Wordt een nieuw exemplaar aangeboden met een korting van 15%. In dat geval geldt weer een nieuwe garantieperiode.

Deze regeling is van toepassing:
Binnen 6 maanden na aankoop, tenzij wij kunnen aantonen dat het defect de schuld van de koper is.
Na 6 maanden indien de koper aan kan tonen dat het niet de schuld van de koper is.

Zie ook www.consuwijzer.nl

Wat is wettelijke garantie?

Volgens de wet hebt u altijd recht op een product van goede kwaliteit. In de wet staat dat een product deugdelijk moet zijn. Is het product niet goed? Dan hebt u recht op een gratis reparatie, of een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en u moet er niet te veel last van hebben. Daarmee bedoelen we dat bijvoorbeeld uw tv niet te lang weg mag zijn voor de reparatie. Gaat het lang duren? Dan kan de winkel u een tv lenen.

Koopt u een product en gaat het product binnen zes maanden kapot? Of is er iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was.

Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was.

Recht op een deugdelijk product

Als u iets koopt, hebt u recht op een goed product. In de wet staat dat het product deugdelijk moet zijn. U moet het product bijvoorbeeld een bepaalde tijd kunnen gebruiken. Als u het tenminste op een normale manier gebruikt. Misschien heeft de verkoper gezegd dat u het product ergens speciaal voor kunt gebruiken. Dan moet het product daar ook aan voldoen. Als de verkoper bijvoorbeeld zegt dat schoenen waterdicht zijn, dan moet u ermee door de plassen kunnen lopen. En als de verkoper zegt dat een horloge waterdicht is, dan moet u er mee kunnen zwemmen.

U kunt aan de fabrikant of aan een deskundige vragen hoe lang het product mee kan gaan. Als uw product dan kapot gaat, kunt u bepalen of u dat had kunnen verwachten.

Is de garantieperiode voorbij?

Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt, en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.

Let op: Hebt u een product lange tijd zonder problemen kunnen gebruiken voordat het kapot gaat? Dan kunt u niet meer al uw geld terug vragen. Dat is dan niet redelijk.

Toelichting:

Hoe zit de wetgeving nu precies in elkaar? Basis voor het consumentenrecht is een Europese richtlijn die stelt dat een verkoper minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk is voor gebreken aan goederen die hij aan een consument heeft verkocht. De nadruk in deze zin ligt op het woord minimaal, want het staat landen binnen de EU vrij om aanvullende eisen te stellen en dat is in Nederland ook het geval. Kort door de bocht stelt het Nederlandse consumentenrecht dat de verkoper gedurende te verwachten levensduur van een product aansprakelijk is voor mankementen die zich voordoen. Die levensduur is niet expliciet bepaald voor alle soorten goederen, maar bij duurzame producten wordt er in de regel uitgegaan van een levensduur van minimaal 3 jaar. Dat betekent dus dat je ongeacht wat de fabrikant van de digitale ontvanger en/of de betreffende componenten aanbiedt, als verkoper wettelijk verplicht bent om een consument tot drie jaar na aankoop te helpen bij eventuele problemen.